داماش گیلانیان فرصتی دارد تا جوهر و گوهر فوتبال گیله‌مردی را نشان دهد، اما از بخت بد رشتی‌ها که بعد از سپیدرود و با وجود سپیدرود هم، توجهی عمیق داشتند و دارند به تیم داماش، این روزها، حتی بازی فینال جام حذفی ایران، تحت‌الشعاع حوادثی است که منافاتی بسیار دارد با اخلاق قهرمانی و پهلوانی ایرانی!
فضای فوتبال سنگین است به واسطه آنچه(ادامه در ادامه مطلب!....) که در بازی سپاهان – پرسپولیس بر تیم «تماشاگران» پرسپولیس رفت و بر تیم هواداران سپاهان! پرسپولیس به جرمی که مرتکب نشد، با شدیدترین نوع خشونت مواجه شد و سپاهان دچار آمده به یک بازی عصبی، خود را در چاله‌ای دید که سزاوارش نبود! بازی جای خود را عوض کرد با نابازی! نمایش و تئاتر و خلاقیت و بدیهه‌سازی، جای خود را سپرد به خشونت‌های توجیه‌ناپذیر کلامی و «دستی»! کار به قدری بیخ پیدا کرد که هیچ‌کس زیر بار «تاوانش» نرفت و نمی‌رود!
داماش یعنی غافلگیری
داماش گیلانیان می‌تواند یک تیم غافلگیر‌کننده باشد! داماش گیلانیان تا همین حالا هم غافلگیری‌های چندی را رقم زده است! و پرسپولیس، در جام حذفی، حالت مارگزیده‌ها را دارد که از هر طناب سیاه و سفیدی می‌هراسد! پرسپولیس، ترس آن دارد که مبادا قصه قشقایی و پنالتی‌های حذف‌کننده نفت آبادان و باخت ۲ بر صفر برابر ذوب‌آهن در جام‌های حذفی پیشین برایش تکرار شود!
پرسپولیس، بیم آن دارد که داستان «تا سه نشه، بازی نشه» داماش برایش تکرار شود! داماش در جام حذفی، هم ماشین‌سازی را حذف کرده و هم سایپای علی دایی را، مردان برانکو، ترس به‌خودآورنده‌ای دارند تا مبادا در فینال جام حذفی، سومین شکار بزرگی باشند- و این بار، بزرگ‌ترین شکار- که در دام جاه‌طلبی و بیش‌خواهی شاگردان سیامک گرفتار شوند!
پرسپولیس «دل‌دار» و شجاع
پرسپولیس می‌تواند سال را با دو جام تمام کند! پرسپولیس اگر در لیگ آسیا، همین تیم «دل‌دار» و شجاعی بود که برابر سپاهان در نیمه‌نهایی جام حذفی بود، چه بسا که می‌توانست صاحب جام سوم سال ۹۸-۹۷ هم باشد! برانکو، درس خوبی از «همه اتفاقات» گرفت و با پوست خود لمس کرد این واقعیت برحق را که باید شجاع بود و باید از ترس، به عنوان یک دشمن خانگی، پرهیز کرد!
برانکو می‌داند که داماش چیزی ندارد تا ببازد، پس با تمام وجود بازی می‌کند! داماش می‌تواند سرسخت‌ترین حریف و پردردسرترین تیم باشد! بدون یک بازیکن اسمی، اما با یک تیم کاملاً تیم!
دشوارتر از پدیده و سپاهان
برانکو، پای در گمراهه‌ها نمی‌گذارد، او داماش را از نوک پا تا فرق سر، حلاجی و ارزیابی کرده است! پرسپولیس تاکتیکی‌ترین بازی‌اش را انجام می‌دهد!